7) Hoi An – Vietnam 2019

Dag 10 – 3. december 2019 – Hoi An

Vi vågnede op i smuk natur uden for toget. Vi kom forbi masser af skov og marker og kunne se bjergene i baggrunden. Senere kom man ud til vandet, og her kunne man se små huse på meter høje søjler i bugterne. Den smukkeste del var nok den sidste time inden Da Nang hvor man kører langs kysten, og skiftevis kører gennem tunneller og på broer på kanten af klipperne. I toget kunne man holde øje med farten og vi ved at tophastigheden var 72 km/t og at vi også bumlede derudaf med 20 km/t på visse strækninger.

Vi blev hentet på perronen af en minibus og kørt til hotellet. Vi vidste godt hjemmefra at der var blevet udsolgt på det hotel vi havde booket, og at de havde flyttet os (og betalt prisforskellen), men vi havde nok alligevel ikke forventet den luxus vi trådte ind i. Sikke et sted. Gigantiske værelser, swimmingpool samt hjælpsomt personale over det hele.

Vi tror faktisk det er meget fedt at børnene bliver præsenteret for lidt at hvert, og kontrasten mellem madrassen i rummet på homestay og denne luxus er virkelig til at tage og føle på.

Ungerne sprang hurtigt i poolen, og vi forældre ventede lige lidt. Vejret er ikke rigtig med os og vi har endnu kun set solen få gange. Vi har ca. 22 grader, men der er altid overskyet.

Vi gik en tur ind i det gamle kvarter, og fik noget at spise. Her virker meget mere roligt end i Hanoi, og overalt hænger der fine stoflamper. Vi kom forbi en sø, hvor turister blev sejlet ud og satte lanterner i vandet. Vi gik hjem på hotellet og nød WIFI-forbindelsen og muligheden for at kunne se julekalenderen, så vi nuppede de 3 første afsnit.

Dag 11 – 4. december 2019 – Hoi An – Tur rundt i byen

Vi valgte at sove så længe vi kunne, og havde ikke andre planer end at se os lidt om i byen, få vasket tøj, og finde ud af, hvad vi skulle bruge dagene i Hoi An på.

Hotellet havde cykler vi kunne låne, så den mulighed benyttede vi os af. Vi cyklede rundt i den gamle bydel, besøgte den japansk dækkede bro, et galleri med fransk fotograf og Vietnamesiske stammers historie, og vi strejfede lige et marked vi kunne vende tilbage til senere.

Det blev en lidt længere cykeltur end planlagt, og vi kom helt ud til det sydkinesiske hav, hvor børnene løb på de store sandsække, der skulle beskytte kysten mod de vilde bølger.

Efter at have besøgt stranden, ledte vi efter Joes Cat Café. Den viste sig desværre at være nedlagt, og vi måtte skuffede cykle mod hotellet igen. Vi stoppede dog lige for en is og lidt indkøb i en meget lokal købmandsbutik.

Inden vi gik på hotellet fik vi lige booket en tur til næste dag til Ba Na Hills. Sælgeren (og vores vejr-apps) lovede godt vejr, så vi tænkte det var en oplevelse værd at se broen, der bliver holdt af to hænder.

Dag 12 – 5. december 2019 – Hoi An – Ba Na Hills

Vi stod tidligt op, kl. 6:10, for at kunne nyde morgenmaden, og kunne tage afsted til Ba Na Hills kl. 7:30. Idéen var at komme der før alle de andre turister.

Turen dertil tog ca. en time. Da vi ankom skulle vi gå et temmelig langt stykke før vi kom til kabelbanen, der skulle løfte os til toppen. Det eneste vi vidste om stedet på forhånd var, at der skulle være en bro der ser ud som om den bliver båret af to hænder.

Det viste sig at være meget mere end det. Der var en hel, kunstig, fransk, gammel bydel oppe på bjerget, et voksmuseum, en kæmpe hal med diverse spillemaskiner, et show, og masser af ansatte der underholdt gæsterne, både ude blandt gæsterne og på en scene. Der ud over var der templer og pagoder med buddhaer og andre statuer.

Det var så tåget, og regnede så meget, at man ikke kunne se noget som helst. Vi har virkelig ikke været for heldige med vejret! Men det var nu alligevel en oplevelse at være en del af den meget anderledes forlystelsespark som det jo egentlig er. Vi så kun få europæere, men masser af asiatiske turister.

Om aftenen gik vi ud og spise. Vi (Nok mest Sara, Jakob og Emil) har sat os for at prøve en masse lokale retter og ved derfor sjældent helt hvad vi bestiller – indtil nu er vi ikke blevet skuffede. Vi spiste hos en dame som var rigtig sød til at forklare os om retterne og kom med eksempler på de krydderurter som var i suppen. Vi vil gerne hjem og lære at lave White Roses med fiskesovs/lime/honning og sprød Wonton med toppings af kød, ananas og løg.

Dag 13 – 6. december 2019 – Hoi An – Marked

Vi sov længe og gik først til morgenmad kl. 9. Det er et helt fantastisk morgenbord med måske 100 ting at vælge imellem. Alt fra klassiske europæiske morgenbuffet ( bortset fra godt brød) til vietnamesiske varme nuddelspecialiteter, div. salater og koreansk wokmad, sushi med pølse, stegte blæksprutter, kagebord, 8 slags frugt og forskellige drikke. Det er helt vildt – og endelig en god kaffe!

Vi valgte at tjekke mails og sidde lidt med hver vores elektronik inden vi lånte cykler og tog til markedet. Sara vil gerne igennem maddelen og se på sjove fisk og grøntsager, ungerne er klart mest til “ting som ikke kan bruges til noget” citat Emil. Vi fandt ind i nogle haller hvor det helt klart var de lokale som handlede – her kunne man ikke prutte om prisen 🙂 Vi fandt sjove afdelinger med knallertdele, bjerge af slik og kiks, sko, plastikkøkkenting osv.

Naja fik købt en fin kjole i Viet klan stil, Thomas en lampe og Emil fik mor og far til at købe spisepinde.

Efter at have læsset de mange indkøb af på hotellet tog vi ud og spise. Vi fandt en lille hyggelig restaurant tæt ved floden. Maden var ikke i samme kvalitet som hos BoBos aftenen før, men, mens vi spiste kunne vi høre nogen spille på trommer, og vi besluttede at undersøge hvad det var. Tæt på restauranten lå der et bambuscirkustelt og da vi hørte hvad forestillingen gik ud på købte vi billetter til næste aften. Vi nåede lige en time med benene oppe på hotellet inden vi gik ud igen for at se mere på den gamle bydel. Børnene (og de voksne) mente det var for koldt til at bade).

Byen er simpelthen så hyggelig, fyldt med små gader, lanterner, smukke gamle huse, skrædderbutikker, massagebikse, restauranter og ja tusindvis af glade turister. Og så var der slet ikke den scootertrafik der var i Hanoi!

Dag 14 – 7. december 2019 – Hoi An – Potterier, cykeltur og Bambusshow

Solen tittede endelig lidt frem, og efter morgenmaden hoppede vi i poolen. Det var ret koldt, men vi blev vågne. Vi lånte cykler, og cyklede langs folden til To thanh Ha Pottery village. Det var et lille område hvor alle arbejdede med fremstilling af skåle og figurer i ler. Man kunne prøve at dreje en krukke på deres primitive drejeskiver. Drejeskiven var en plade løftet få cm over jorden. Arbejdstilsynet hjemme vil nok have lukket ned for byen øjeblikkeligt pga. dårlige arbejdsstillinger. Man kan ikke lade være med at tænke, hvorfor er der ikke nogen som prøver at udvikle? På den anden siden foregår meget af det de laver, ved at sidde på små lave skamler med meget bøjede ben. Vi ser det i de små gadekøkkener, når de sidder på markedet, eller spiser. Stolene er generelt meget lave.

De ville meget gerne have os til at købe noget og viste gladeligt masseproducerede ting frem. Helt ærligt så var det de selv lavede ikke særligt smukt eller gennemført. Brændt rødler – det var det. Men det var sjovt at se hvordan de tørrede ting i solen og vi kunne se de brændefyrede ovne som vi tror de må brænde i. Vi kunne se at de masseproducerede bestemte skåle og nogle små kupler.

Vi cyklede tilbage til Hoi An og spiste igen på cafe BoBo. Vi fik afprøvet flere lokale specialiteter fra området, og er man til Wonton så er man kommet til rette sted.

Om aftenen tog vi ind og se Bambusshowet. Det var en fed oplevelse. Gennem dans, gymnastik og musik kom vi igennem Vietnamesik kulturer fra fiskere til storbys liv. Bambus kurve, bakker, rør og ruser blev brugt som rekvisitter samt et par store fiskenet og stiladser. Der var massere af humor og det var sjovt at se kurve forvandle sig fra springredskaber til skildpadde skjold og strussekroppe.

Her kan man se lidt af, hvad det fantastiske show gik ud på.

Hjemme på hotellet pakkede vi tasker og fik set julekalender.