10) Phu Coch (og det flydende marked) – Vietnam 2019

Dag 20 – Det flydende marked og Pho Quoc

Vi stod op kl. 6 for at kunne nå at nyde hotellets morgenmad inden afgangen kl 7:30

Vi kørte 30 min. til floden med mekongdeltagets største flydende marked. Vi sejlede ud til markedet, som består af mange halvstore husbåde. Ved at hejse eksempler på produkterne op i masten, viste man hvad man solgte. Køberne var lokale folk som solgte videre på markederne inde i byerne. Vi kom ombord på et lille skib hvor de solgte ananas til turister og skar dem ud til os.

Markedet er åbent hver dag fra 5 til 11 bortset fra de 3 helligdage omkring deres nytår. Det opstod dengang Amerikanerne kastede gift over junglen og rismarkerne. Da Vietnameserne ikke længere kunne handle på land, måtte de ty til vandet. Det flydende marked består nu, fordi man ikke betaler skat der. Det er noget regeringen har indført for at bevare markedet som en del af den Vietnamesiske kultur. Sandsynligvis også på grund af den værdi det har for turismen.

Vi sejlede op af en mindre flod, lagde til og gik 300 m til en nuddelfabrik. Det er svært at forestille sig at der ikke findes fabrikker til den slags. Men Fugh siger at maskiner og strøm er for dyre i forhold til arbejdskraft, så alt foregår manuelt.

Dog havde de strøm på maskinen som skar pladerne ud til nudler samt de store røremaskiner.

Dejen til risnudlerne bliver lavet af 30% hvedemel og 70% rismel. Melet bliver blandet med vand og rørt sammen. Derefter lægger man melet i et klæde i 24 timer og lader vandet løbe ud igen. Så rører man nyt vand i massen til det har den rigtige konsistens. Det lignede tynd vælling.

Over nogle store dampende gryder var der spændt et meget fintmasket stykke stof  og her smurte de vællingen ud i store cirkler og dampede det under låg i 2-3 min. Ved hjælp af en rulle tog han de store stykker af og lagde dem på bambus “bårer”. Bårerne tørrede i solen i 4 timer. Derefter tager man pladen af – dypper den i vand og så bliver den som læder. De bløde plader kører igennem en maskine som skærer dem i nudler, og derefter pakkes de i poser af 5 kg som bliver købt af folk, som sælger dem videre på markeder. Disse friske nudler kan holde sig et par dage

Efter en kort sejltur mere kom vi til det lokale marked. Jeg troede egentlig, vi efterhånden måtte have set udvalget på sådanne markeder, men dette toppede det lige ved at sælge andehoveder, flåede rotter, grisehaler og tunger samt indvolde. Vietnameserne spiser virkelig alt hvad der er kød på.

Vi købte forskellige risprodukter til at tage med hjem og et krydderi som de bruger i deres pandekager – Madkunstholdet på efterskolen skal da have en lille bid af vietnam. Rotterne holdt vi os fra. De spiser i øvrigt kun rotter fanget ude på landet, da de indeholder alt for mange skadelige elementer når de bor i de beskidte byer.

Efter en køretur på 2,5 time kom vi til færgen til Phu Quoc, hvor vi sagde farvel til vores chauffør og guiden, Fugh.

På færgen kunne vi være blevet underholdt af en Jackie Chan film, men de havde valgt at slukke for lyden og så fortælle filmen på vietnamesisk (alle personer havde samme stemme). Der ud over kørte der musikvideoer, tydeligvis med kærlighedsballader. Ud fra filmene kunne vi se det var de store emner som var i spil. ulykkelig eller lykkelig kærlighed.

Da vi ankom til hotellet så det rigtig flot ud. Men, værelserne var kun beregnet til fire personer, og der kunne ikke klemmes en ekstra seng ind, sagde hotelpersonalet. Vi fik fat i Martin fra Jysk rejsebureau, de blev hurtigt fikset så vi fik en mega lækker hytte med to store soveværelser og et fællesrum. Derudover var det med udsigt og adgang til havet.

Dag 21 – 14. december

Jakob vågnede alt for tidligt, og løb en tur i byen. Bagefter fristede det ikke endnu alt for varme vejr kombineret med en tur i havet. Det var en rigtig god måde at starte dagen på.

Efter et overdådigt morgenmåltid (dog med noget af det ringeste kaffe vi havde fået endnu), brugte vi hele dagen på at bade ved den fantastiske badestrand. Der var fint sand, og masser af fisk.

Dag 22 – 15. december

Efter morgenmaden, brugte vi igen det meste af dagen på at bade. Da det blev aften opsøgte vi det lokale aftenmarked. Helt klart en turistopsætning, men det er også her de lokale handler. Sådan har det egentlig generelt været på turen, at det meget turistede lå lige op og ned af det absolut lokale.

Vi bookede også lige en snorkeltur til næste dag.

Dag 23 – 16. december

Efter morgenmaden ventede vi på John’s Tours, der skulle hente os på hotellet. De var lidt forsinkede, men de kom, og vi kom afsted til havnen for at komme med en båd ud til de små øer syd for Phu Quoc, hvor vi skulle snorkle.

Det var dejligt at svømme blandt fiskene, og en god oplevelse, men efter at have prøvet det i Thailand, må man nok sige at korallerne var lidt sølle her.

Der var Seafood til frokost, og bagefter badede vi på en strand, der skulle være helt vildt lækker. Vi var nu enige om, at vores egen strand var bedre – men den er altså også rigtig god!

Da vi nåede hjem til hotellet nåede Sara og Jakob at få turens første cocktail. Den blev nydt fra egen terrasse med udsigt til solnedgang over havet. Helt fantastisk!

Da vi var henne ved hotellet og købe vores drinks, så det ud som om, der var ved at blive stillet an til et stort bryllup. Vi havde ellers overvejet at spise på hotellets restaurant. Det viste sig at være en 1-års fødselsdag! De er skøre, de Vietnamesere.

Dag 24 – 17. december

Efter den, efterhånden, sædvanlige badedag, gik vi igen til markedet. Denne gang blev der købt stort ind, og jeg tror vi har et eksemplar af alle turistvarerne med hjem i vores rygsække 🙂

Dag 25 – 18. december

Naja og Sara tog en taxi til en stor perlefabrik efter morgenmaden, mens drengene nød stranden og vandet igen.

Da de kom hjem igen, tilbragte vi alle resten af dagen på stranden med at bade, dykke, slikke sol og spille skak. Sara fik oven i købet også en gang massage.

Da vi var klar efter en lang badedag, gik vi ud for at spise aftensmad. Vi fandt en restaurant ret tæt på vores hotel, og det var rigtig lækker mad. Restauranten hedder Hai Nam Restaurant, og er i den lidt dyrere ende i byen. Men det var rigtig lækkert, og der var god service, og alle kunne lide maden. En dejlig sidste aften på Phu Quoc.

Bagefter var det tilbage til vores “hytte” for at slappe af inden rejsedagen imorgen. Vi skulle heldigvis først tjekke ud kl. 12, så det med at pakke kunne vente.